Zašto je moje dijete udarilo dijete iz razreda – je li dijete ima problema sa senzorikom ili je razlog njegovo ponašanje

Koliko puta ste si postavili ovo pitanje? Ili ako ste stručnjak koliko je puta pitanje bilou formi je li ovo dijete stvarno za “senzoričku” ili su ga samo roditelji/bake/(…) razmazili?

Gledajući osobu urednog razvoja, koja tijekom dana doživi niz različitih senzoričkih iskustava možemo zaključiti da se naše reakcije na njih mogu uvelike razlikovati. Recimo, neki od nas vole glazbu u jutarnjim satima. Kada uđu u svoj automobil ili tramvaj autobus, upale radio/stave slušalice i pojačaju glazbu kako bi nas razbudila. Sada, zamislite kada je prošao cijeli dan, imali ste mnogo obveza i komunicirali sa mnogo ljudi, bilo je i događaja koji bi se mogli svrstati u kategoriju “ne bih voljela/volio da se ovo ponovi” ili ste sreli dosta ljudi i sudjelovali u aktivnostima “koji/e su sposobni/e izvuči svaki atom snage” iz vas, uđete u svoj auto ili stavite svoje slušalice i šokira vas razina buke koju čujete. Čak i posumnjate da je netko bio u vašem autu ili slušao glazbu na vašem mobitelu. Da, to je ta različitost odgovora na jednaka senzorička iskustva, ali uvjetovana (pod utjecajem) mnogobrojnih senzoričkih iskustava koja su se desila tijekom dana.

Kao što je rečeno u jednom od prošlih postova, kao što smo različiti kao pojedinci svi mi imamo senzoričke kvalitete. Jednako tako naš kapacitet nošenja sa svakodnevnim situacijama pod utjecajem je mnogobrojnih čimbenika (samoregulacija, izvršne funkcije, emocionalna stabilnost i sl). Ono što je bitno svi mi pokazujemo svojim ponašanjem, prvo suptilno, a zatim i “vidljivo iz aviona” da nam se nešto sviđa ili manje sviđa. U djece čije senzoričke različitosti značajnu ograničavaju ili onemogućuju sudjelovanje (participaciju) u dnevnim aktivnostima i koji imaju protektivan senzorički sustav (prema ), specifična senzorička iskustva uzrokuju specifična ponašanja poput bijega (flight), borbe (fight), straha (fright) ili blokada (freeze) koja prije nego se pojave prethode vrlo često suptilni znakovi. Navedeni znakovi mogu olakšati prepoznavanje ponašanja koje će slijediti i mogu osigurati pravovremenu primijenu različitih strategija koje djetetu mogu osnažiti da svoj ponašanje razvije u poželjno i prihvatljivo. Prije nego dijete eksplodira i udari nekoga, pobjegne ili počne plakati suptilni znaci koje možemo prepoznati su:

  • okreće se od aktivnosti čim ju je uočio, okreće oči od aktivnosti i traži po prostoriji – ponašanja koja mogu prethoditi reakciji bijega, pokušava se sakriti iza nekog ili nečeg (flight),

  • stišće šake i/ili vilicu, govori “ne”, odbija uključenje – ponašanja koja mogu prethoditi reakciji borbe (fight),

  • zjenice djeteta se šire, više se znoji, mijenja boju lica, plitko disanje, stišće šake i/ili vilicu – ponašanja koja mogu prethoditi reakciji straha (fright)
  • prestaje komunicirati, iako inače je komunikativan – ponašanja koja mogu prethoditi reakciji blokada (freeze).

Ovo su samo neki od znakova koji se mogu pojaviti, no oni ovise o djetetu te je svakako potrebno pažljivo pratiti reakcije tijekom provedbe aktivnosti kako bi djetetu mogli osigurati paletu strategija koje može koristiti da bi se vratio/vrtila u optimalno stanje potrebno za uključenje u aktivnost, učenje, igru, istraživanje.

Podijelite nas:
error