Iako se dispraksija često pojavljuje, čak i njen sam naziv stvara neodumicu. Pojedini autori govore o dispraksiji kao razvojnom koordinacijskom poremećaju (koji je i zaveden kao dijagnoza) dok neki smatraju da je to zasebni poremećaj.
Kao radni terapeuti gledamo dispraksiju kao stanje koje stvara izazove u izvedbi mnogih aktivnosti dnevnog života. Naime, praksija je sposobnost cilju usmjerene upotrebe naših ruku i tijela u ciljanim aktivnostima poput: igranje igračkama; korištenje predmeta, olovke ili žlice; građenje struktura, tornja od kocaka ili kuće; pospremanje sobe; ili sudjelovanje u brojnim okupacijama (Ayres, 1985). Praksija se u biti svrstava u kognitivno perceptivne funkcije. Praksija je proces koji uključuje:
Istraživanja ukazuju da su kod 5 do 10 % školske djece pojavljuje dispraksija. Kada ona ograničava ili otežava sudjelovanje u aktivnostima dnevnom života tada provodimo opsežnu procjenu, postavljamo ciljeve i planiramo intervenciju.
Infografiku možete preuzeti ovdje
Kako jasno identificirati izazove dispraksije
Procjenu koju koristimo je Procjena senzoričke integracije i praksije – SIPT kojom možemo jasno prepoznati koji segment praksije odstupa. Više o opsežnoj procjeni možete pronaći ovdje, a informacije o SIPTu i odstupanjima senzoričke integracije možete pronaći ovdje.
Procjena praksije u terapijskom prostoru/domu uključuje:
Ideacijska praksija je nova kategorija koja se pojavljuje u posljednjim istraživanjima u području terapije senzoričke integracije. Inače se obrazac ideacijske praksije pojavljuje u djece s somatosenzoričkom dispraksijom te vizualnom dispraksijom.
Ideacijsku dispraksiju možemo uočiti u svakodnevnom životu na način da dijete koje ju ima nema ideje što bi se moglo učiniti s nekim novim predmetom ili opremom, te ima izazove u interakciji s drugom djecom iste dobi. Dijete možda nema problema u poznatim aktivnostima i okolinama, no kada je novo tada se ili povlači, radi nešto poznato ili provodi repetitivne aktivnosti.
SomatodispraksijaDjeca s somatodispraksijom imaju poteškoće učenja novih vještina, posebno one akcije, zadatke i aktivnosti koje uključuju akciju utemeljenu na zaprimljenim taktilnim informacijama, primjerice odijevanje hlača (jer na temelju informacija u prstima, nozi može korigirati svoju akciju), pranju zubi (jer imam osjećaj koji sam zub dotaknuo). Također u njih se uočavaju odstupanja u sportskih aktivnosti pogotovo onih koji uključuju imitaciju i poziciju tijela. Najuočljiviji dio koji odstupa, svakako su vještine igre i zbog toga koristimo procjene igre da utvrdimo u kojem segmentu je poteškoća najznačajnija. Naime, njima je teško znati koji je potencijal određenog predmeta, opreme ili igračke (primjerice može biti kuhača, imaginarna olovka ili mač) kao i simbolička igra (igra pretvaranja.
U somatodispraksiju svrstavamo i još dva oblika koji se mogu pojaviti unutar obrasca, no i kao odvojeni obrasci:
Kod djece s poteškoćama vizuodispraksije uočavamo poteškoće pisanja, bojanja ili crtanja. Također praćenje pisanih uputa, planova ili konstrukcija nečega im može biti izazov. Djeca s ovim obrascem izbjegavaju puzzle, legače ili umetaljke.
Planiranje zadatka, kao i vizualna percepcija im mogu biti problem
Praksija na verbalni nalog (slušno)Poteškoće koje se često dešavaju kod djece koja imaju dispraksiju na verbalni nalog su da ona neuspješno interpretiraju verbalne upute (lingvističko procesuiranje) u planirane akcije (posturalne položaje). Kada dijete ima poteškoće u procesuiranju auditornog sustava, to znači da kada aktivnost uključuje zadatke koje joj netko izgovori/kaže, navedena aktivnost može djelovati uznemirujuće, ne motivirajuće, odnosno da reakcije na slušne informacije mogu odstupati od djece iste dobi. Također u situacijama u kojima postoji mnogo različitih auditornih informacija, te varijabilne auditorne informacije (park, škola, trgovački centar, igraonice) može se uočiti ometenost i neorganiziranost, sniženi kapacitet pažnje te izostanak usmjerenja na verbalno zadani zadatak.
Izazove praksije često prate i izazovi samoregulacije. Najčešće se to događa jer zbog nerazumijavanja okoline i konteksta u kojem se dijete nalazi, dijete često krivi sebe. Samoregulacija - Ruksak vještinaOtkrivanje nečeg novog u nečem poznatom ili otkrivanje nečeg što dijete još nije radilo uz stupnjevanu podršku može osigurati poticajni konetkst u kojem dijete prepoznaje svoje potencijale.
Sam Piaget (1970) napominje da je za proces potpunog razumijevanja ključno da dijete/osoba samostalno otkriva određenu aktivnost/zadatak.
Primjer aktivnosti može biti slijedeći – učenje o zanimanjima kroz poligonski zadatak traženja predmeta koji su karakteristični za specifično zanimanje. Naime, samim zadatkom se pronalaze mali detalji, koji daju informacije o specifičnom zanimanju. U našem procesu spoznaje mi
Takav proces onda možemo koristiti u bilo kojoj situaciji koja je djetetu nova ili nepoznata.
Aktivnosti vođenog otkrivanja mogu uključivati slijedeće:
Poteškoće se često dešavaju kod djece koja imaju somatosenzoričku dispraksiju te vizuomotoričku disprkasiju. Mjera senzoričkog procesuiranja je odličan alat za identificiranje jer daje roditelje uvid u ideje koje dijete ima u svakodnevnom životu. Također igra nam služi kao odličan alat je vidimo načine na koje se dijete igre i u kolikoj mjeri to odstupa od očekivanog.
Pretvaranje nečeg nepostojećeg (imaginarna igra)
Organiziranje Konstruiranje nečeg novog Pokretanje sebe u prostoru Dijeljenje s drugima, prenošenje znanja drugima OrganiziranjeOrganiziranje prostora, predmeta, osoba u aktivnostima
Konstruiranje nečeg novog Sadržaj kartice Pokretanje sebe u prostoru Dijeljenje s drugima, prenošenje znanja drugima Sadržaj kartice
American Occupational Therapy Association. (2011). TIPS for living life to its fullest: Building play skills for healthy children and families. Retrieved from https://www.aota.org/~/media/Corporate/Files/AboutOT/consumers/Youth/Play/435Building%2Play%20Skills%20Tip%20Sheet%20Final.pdf
American Occupational Therapy Association. (2013). Recess and play are vital to children’s mental wellness. Retrieved from HYPERLINK https://www.aota.org/Publications-News/ForTheMedia/PressReleases/2013/050713-Recess.aspx
American Occupational Therapy Association. (2014). TIPS for living life to its fullest: Learning through play. Retrieved from https://www.aota.org/~/media/Corporate/Files/AboutOT/consumers/Youth/Play/Learning%20Through%20Play%20tip%20sheet.pdf [Google Scholar]
Ayres, A.J. Sensory integrative processes and neuropsychological learning disability. Learn. Disord. 1968, 3, 41–58.
Ayres, A.J. Developmental Dyspraxia and Adult-Onset Apraxia; Sensory Integration International: TorrAnce, CA, USA, 1985.
Ayres, A.J.; Cermak, S. Ayres Dyspraxia Monograph 25th Anniversary Edition; Pediatric Therapy Network: Torrance, CA, USA, 2011.
Blanche, EI (2008). “Play in Children with Cerebral Palsy: Doing With—Not Doing To.” Play in Occupational Therapy for Children, pp. 375–393., doi:10.1016/b978-032302954-4.10015-7.
Dawson, D.R., McEwen, S. E., and Polatajko, H.J. (Eds.). (2017). Cognitive Orientation to daily Performance in Occupational Therapy. Bethesda, MD: AOTA Press.
Dunn, W (2002). Implementing a Sensory Processing Approach In School Practice. SCOTA Conference, Charleston, SC
Fink, N, Stagnitti K, Galvin J (2012). “Pretend Play of Children with Acquired Brain Injury: An Exploratory Study.” Developmental Neurorehabilitation, vol. 15, no. 5, pp. 336–342., doi:10.3109/17518423.2012.655798.
Fisher Ag, Murray EA, Bundy AC (1991). Sensory Integration: Theory and Practice. F. A. Davis Company
Greenspan SI, Wieder S (2004) Dijete s posebnim potrebama. Zagreb. Ostvarenje.
Kranowitz CS (2005). The Out od Sync Child, Recognizing and Coping with Sensory Processing Disorder, Revised and Updated Edition, Penguin Books Ltd.
Miller-Kuhaneck, Heather, et al. Activity Analysis, Creativity, and Playfulness in Pediatric Occupational Therapy: Making Play Just Right. Jones and Bartlett Publishers, 2010.
Morozini M (2015). Exploring the Engagement of Parents in the Co-Occupation of Parent-Child Play: An Occupational Science’s Perspective, International Journal of Prevention and Treatment, Vol. 4 No. 2A, 2015, pp. 11-28. doi: 10.5923/s.ijpt.201501.02.
Parham, L. D., & Fazio, L. (2008). Play in occupational therapy for children (2nd ed.). St. Louis, MO: Elsevier.
Polatajko, H.J., Mandich, A. (2004). Enabling Occupation in Children: The Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance (CO-OP) Approach. Ottawa, Canada: CAOT Publications ACE.
Polatajko, H.J., Townsend, E.A., Craik, J. (2007). Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E). U Townsend, E.A., H.J. Polatajko, (Eds.), Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision of Health, Well-being & Justice through Occupation. Ottawa, ON: CAOT Publications ACE.
Pfeifer, Luzia Iara, Pacciulio AM, Dos Santos CA, Dos Santos JL (2011).. “Pretend Play of Children with Cerebral Palsy.” Physical & Occupational Therapy In Pediatrics, vol. 31, no. 4, pp. 390–402.
Smith Roley S, Blanche EI, Schaaf RC (2002). Understanding the Nature of Sensory Integration with divers populations. PRO-ED, Inc. Austin. Texas. USA
Schaaf RC, Mailloux Z (2015). Clinician’s guide for implementing sensory integration ®. American Occupational Therapy Association Inc. USA Bethesda
United Nations Children’s Fund (UNICEF) (2018). Learning through play Strengthening learning through play in early childhood education programmes. New York: UNICEF Education Section, Programme Division
Yack E, Sutton S, Aquilla P (2003) Building Bridges through Sensory Integration. 2nd Edt. Sensory Resources https://www.parentingforbrain.com/benefits-play-learning-activities-early-childhood/#:~:text=Play%20helps%20children%20develop%20the,skills%20and%20future%20social%20roles.